Fakultet organizacionih nauka, Univerzitet u Beogradu

Katedra za elektronsko poslovanje

Vitomir Radosavljević

 

Ime i prezime: Vitomir Radosavljević
Naziv disertacije: Model adaptivnog elektronskog obrazovanja u pametnim obrazovnim okruženjima
Datum odbrane:  17-01-2020
Mentor: prof.dr Bogdanović Zorica

Rezime

Predmet istraživanja doktorske disertacije je razvoj modela adaptivnog elektronskog obrazovanja adekvatnog za implementaciju u pametnim obrazovnim okruženjima. Adaptivno elektronsko obrazovanje realizuje se kroz prilagođavanje pojedinih elementa obrazovnog procesa sa unapred definisanim kriterijumima. Cilj unapređenja i poboljšanja tradicionalnog modela nastave je efikasniji i efektivniji proces učenja. Pametna obrazovna okruženja, kao što su pametne učionice, razvijaju kod studenta znanja i veštine na efikasniji način nego u konvencionalnim okruženju. Predloženi model adaptivnog učenja realizuje se u okruženju pametne učionice i primenjuje koncept ambijentalne inteligencije za sprovođenje adaptacije učenja. Ovakav pristup omogućava detekciju studenta u okruženju pametne učionice i generiše odgovarajući odziv pametne učionice prema studentu, na osnovu unapred definisanog kriterijuma. Model je fleksibilan po pitanju primene različitih kriterijuma adaptacije, kao što su motivacija, stil učenja, kognitivno opterećenje studenta, umor, fizički parametri okruženja i drugi. Model koristi prednosti pametnih obrazovnih okruženja za prikupljanje relevantnih informacija iz okruženja u kome student uči. Poseban akcenat model stavlja nadefinisanje strategija učenja koje se dodeljuju studentu prema kriterijumu adaptacije. Kao kriterijumi adaptacije u disertaciji korišćeni suumor studenata kao posledica njihovih dnevnih akademskih aktivnosti, odnosno parametar dinamičkog koeficijenta okruženja, koji zavisi od fizičkih uslova u kojima student usvaja nastavne sadržaje. Model je implementiran i testiran u nastavi na Visokoj ICT školi, i evaluiran kroz aktivnosti studenta u toku učenja kao i kroz znanja i veštine kojima student ovladava u toku učenja. Primenom modela smanjuje se količina irelevantnih podataka kojima je student izložen u procesu učenja i na taj način se deluje na efektivnost procesa učenja. Model omogućuje postizanje efikasnijeg nastavnog procesa tako što studenti postižu bolje rezultate na testovima znanja i iskazuju viši stepen motivisanosti za učenje. Primena modela adaptivnog elektronskog obrazovanja u pametnim obrazovnim okruženjima daje osnov za integraciju sa drugim sistemima učenja i elektronskim platformama za učenje. Takođe, ovaj model daje osnov za buduća ispitivanja prema drugim kriterijuma adaptacije.