Fakultet organizacionih nauka, Univerzitet u Beogradu

Katedra za elektronsko poslovanje

Nataša Đurđević

Ime i prezime: Nataša Đurđević
Naziv disertacije: Internet inteligentnih uređaja u marketingu i maloprodaji
Datum odbrane: 12.07.2022
Mentorprof.dr Aleksandra Labus

Rezime

Predmet istraživanja disertacije jeste razvoj modela primene interneta inteligentnih uređaja u marketingu i maloprodaji. Centralni istraživački problem koji se razmatra u disertaciji jeste primena interneta inteligentnih uređaja i mobilnih tehnologija za unapređenje poslovnih procesa u marketingu i maloprodaji. Cilj rada je unapređenje elektronskog poslovanja u delatnosti trgovine kroz razvoj novog komunikacionog miksa zasnovanog na tehnologijama interneta inteligentnih uređaja i mobilnim tehnologijama. U disertaciji je razvijen opšti model primene interneta inteligentnih uređaja u marketingu i maloprodaji. Razvijeni model teorijski objedinjuje relevantna poslovna i tehnološka rešenja, aspekt proizvođača i maloprodavaca prilikom aktivacije potencijalnih kupaca, kombinujući korisnički interfejs i interne poslovne procese. Model obuhvata dve grupe rešenja: rešenja namenjena kupcima i rešenja usmerena na infrastrukturu i poslovne procese. Takođe, model prati poslovni proces kroz faze planiranja, implementacije i merenja performansi sistema i ostvarenih rezultata. Integracija interneta inteligentnih uređaja, mobilnih tehnologija, cloud computing-a, big data analitike, sigurnosti i privatnosti predviđena je modelom. Takođe, kao deo opšteg modela, razvijen je i poseban model predikcije primene bikona u marketingu i maloprodaji.

Evaluacija modela u doktorskoj disertaciji sprovedena je eksperimentalnim istraživanjem u realnom poslovnom slučaju primene bikona za unapređenje procesa kupovine i podsticaja kupaca na kupovinu. Istraživanjem je validirana efikasnost predikcije i potvrđena efektivnost primene bikona kao marketinške promotivne inicijative. Cilj sprovedenih istraživanja jeste da potvrdi efikasnost predikcije i utvrdi opšti nivo poznavanja i primene tehnologija interneta inteligentnih uređaja među menadžerima maloprodajnih preduzeća i preduzeća iz oblasti roba široke potrošnje u Srbiji. Rezultat istraživanja pokazao je sadašnji nizak nivo poznavanja i primene tehnologija interneta inteligentnih uređaja. Korišćenjem modela objedinjene teorije prihvatanja i upotrebe tehnologija utvrđeni su glavni faktori uticaja na nameru i korišćenje rešenja iz domena interneta inteligentnih uređaja. Implementacija i evaluacija modela podržava glavne hipoteze disertacije – da je moguće razviti održiv sistem primene interneta inteligentnih uređaja u marketingu i maloprodaji, te da se ovim tehnologijama može ostvariti bolji poslovni rezultat u odnosu na standardne načine poslovanja i aktivacije kupaca.