Fakultet organizacionih nauka, Univerzitet u Beogradu

Katedra za elektronsko poslovanje

Digitalna transformacija i informaciono društvo

Studijski programNaziv predmetaNastavnik/nastavniciStatusBroj ESPB
Informacioni sistemi i tehnologijeDigitalna transformacija i informaciono društvoDragana P. Kragulj
Sandra D. Jednak
Slobodan M. Miladinović
Izborni5

Cilj predmeta

Sagledavanje ekonomskih i socioloških aspekata globalne digitalne transformacije na društvo, ekonomiju i tržišta.

Ishod predmeta

Razumevanje efekata informacionih i komunikacionih tehnologija na društvo i ekonomiju. Upoznavanje i evaluacije ekonomskih i sociloških promena u digitalnom okruženju. Primena znanja za upravljanje i prilagođavanje poslovanja u uslovima digitalnih promena. Sagledavanje i analiza informacionog društva, ekonomije zasnovane na znanju, digitalne ekonomije, platformske ekonomije i digitalne transformacije.

Sadržaj predmeta

Teorijska nastava

Naučno-tehnološki razvoj i društvene promene. Teorijski koncepti društvenih mreža. Društvene mreže i novi obrasci moći. Transformacija rada u informacionom društvu. Informacione tehnologije i socijalni kapital. Informaciono kontrolisano društvo. Informaciono društvo – ekonomski i institucionalni aspekti i indikatori razvoja. Uloga tehnološke revolucije na makroekonomske performanse i tržišno okruženje (digitalna ekonomija). Ekonomija zasnovana na znanju – ekonomski izazovi i mogućnosti na globalnom i evropskom tržištu. Savremeni oblici poslovanja putem digitalnih platformi (platformska ekonomija). Konkurencija i tržišta u digitalnom okruženju. Problemi oporezivanja u digitalnom okruženju. Digitalna transformacija – osnove, kreiranje strategije digitalne transformacije poslovanja, promena poslovanja preduzeća i transformacija industrija.

Praktična nastava

Časovi vežbi prate metodske jedinice predavanja.

Literatura

1. S. Jednak, Razvoj ekonomije zasnovane na znanju: izazovi i mogućnosti, Zadužbina Andrejević, 2012.
2. D. Kragulj, Ekonomija – Osnovi mikroekonomske i makroekonomske analize – odabrana poglavlja, izdanje autora, Beograd, 2020.
3. P. Andersson, S. Movin, M. Mähring, R. Teiglan, K. Wennber, Managing digital transformation, SSE Institute for Research,
Stockholm School of Economics, 2018.
4. D. Rogers, The Digital Transformation Playbook: Rething your business for the Digital Age, Columbia Business School
Publishing, 2016.
5. S. Miladinović, Prekarizacija rada i prekarijat o posledice savremenog razvoja, Udruženje Tehnologija i društvo: Institut „Mihajlo Pupin“, Centar za istraživanje razvoja nauka i tehnologija, 2019.
6. S. Miladinović, Digitalna pismenost – od privilegije do nužnosti, Audiovizuelni arhiv i digitalni centar SANU: Institut za uporedno pravo, 2019.
7. N.M. Tomić-Petrović, S. Miladinović, Vozila bez vozača – pro et contra, Sociološki pregled, 2019.
8. S. Miladinović, Tamna strana socijalnog kapitala, Nova srpska politička misao, 2011.
9. S. Miladinović, Informaciono-komunikacione tehnologije u funkciji stvaranja socijalnog kapitala, u Vladimir Urošević (ur): Veze sajber kriminala sa neregularnim migracijama i trgovinom ljudi, Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije, 2014.
10. D. Petrović, U međumrežju: Internet i novi obrasci društvenosti, beograd, Saobraćajni fakultet, Filozofski fakultet, 2008.
11. M. Kastels, Moć komunikacije, Beograd: Clio:RTS, 2014.
12. M. Castells, Informacijsko doba: ekonomija, drustvo, kultura, Zagreb: Golden marketing,Domaći i inostrani članci iz časopisa po dogovoru, 2000
13. Domaći i inostrani članci iz časopisa po dogovoru