Studijski program | Nastavnici | Status predmeta | ESPB |
---|---|---|---|
Softversko inženjerstvo i elektronsko poslovanje | Кovačević Z. Ivana | Izborni | 10 |
Cilj predmeta
Upoznavanje sa efektima digitalne tehnologije na društveni i psihički život, razumevanje psiholoških implikacija sajber prostora i novih tehnologija oslanjajući se na više oblasti psihologije (socijalna, razvojna, kognitivna, psihologija učenja).
Ishod predmeta
Student će steći razumevanje efekata digitalnih tehnologija na društveni i psihički život i biti osposobljen da kritički sagledava psihološke fenomene koji se javljaju u kontekstu digitalnih tehnologija – doživljaj sopstva, tehnološki posredovana interakcija, tehnozavnost i zloupotreba. Student će biti osposobljen za samostalnu analizu problema, te za koncipiranje i realizaciju istraživanja u oblasti sajber psihologije.
Sadržaj predmeta
Metodologija naučno istraživačkog rada u oblasti sajber psihologije. Pregled otvorenih istraživačkih problema. Analiza najznačajnijih radova. Metode istraživanja u sajber psihologiji. Sajber prostor kao ekstenzija ljudske psihe. Arhitektura i funkcionisanje sajber prostora. Specifičnosti onlajn komunikacije. Onlajn disinhibicioni efekat. Onlajn identitet i selfkoncept. Samoprocena i društveni mediji. Dinamika grupe u sajberprostoru, virtuelne zajednice. Zavisnost od Internet tehnologija i mentalno zdravlje. Gubitak privatnosti, big data analitika. Virtuelna realnost i računarske igre. Tehnohumanizam. Psihologija veštačke inteligencije. Sajberpsihologija u pametnim okruženjima. Zloupotreba putem Interneta. Sajber forenzika, sajber kriminal i sajber sigurnost. Sajber psihologija i komunikacija u e-trgovini, e-zdravstvu, digitalnom marketingu i na društvenim medijima.
Metode izvođenja nastave
Predavanja. Diskusija. Studije slučaja. Mentorski rad. Samostalan istraživački rad studenata. Elektronsko obrazovanje
Literatura
- Connolly, I., Palmer, M., Barton, H., Kirwan, G. (Eds.). (2016). An Introduction to Cyberpsychology. London: Routledge,
- Attrill, A.& Fullwood, C. (Eds.) (2016). Applied Cyberpsychology: Practical applications of cyberpsychological theory and research. Hampshire: Palgrave Macmillan.
- Attrill, A. (Ed.). (2015). Cyberpsychology. Oxford: Oxford University Press
- Norman, K (2017). Cyberpsychology: An Introduction to Human/Computer Interaction. New York: Cambridge University Press.
- Whitty, M., & Young, G. (2017). Cyberpsychology: The Study of Individuals, Society and Digital Technologies. Hoboken: Wiley.
- Parsons, T. (2019). Ethical Challenges in Digital Psychology and Cyberpsychology. New York: Cambridge University Press
- Vujošević, D., Kovačević, I., & Vujošević-Janičić, M. The learnability of the dimensional view of data and
what to do with it Aslib Journal of Information Management. 71(1), 38-53, 2019. - Gligorić, N., Uzelac, A., Krčo, S., Kovačević, I., & Nikodijević, A. Smart classroom system for detecting level of interest a lecture creates in a classroom, Journal of Ambient Intelligence and Smart Environments, 7(2), 271-284, 2015
- Kovačević, I., Minović, M., Milovanović, M., Ordonez de Pablos, P., Starcević, D. Motivational aspects of different learning contexts: “My mom won`t let me play this game”, Computers in Human Behavior,
29(2), 354-363, 2013