Fakultet organizacionih nauka, Univerzitet u Beogradu

Katedra za elektronsko poslovanje

Sajber psihologija

Studijski programNastavniciStatus predmetaESPB
Softversko inženjerstvo i elektronsko poslovanjeКovačević Z. IvanaIzborni10

Cilj predmeta

Upoznavanje sa efektima digitalne tehnologije na društveni i psihički život, razumevanje psiholoških implikacija sajber prostora i novih tehnologija oslanjajući se na više oblasti psihologije (socijalna, razvojna, kognitivna, psihologija učenja).

Ishod predmeta

Student će steći razumevanje efekata digitalnih tehnologija na društveni i psihički život i biti osposobljen da kritički sagledava psihološke fenomene koji se javljaju u kontekstu digitalnih tehnologija – doživljaj sopstva, tehnološki posredovana interakcija, tehnozavnost i zloupotreba. Student će biti osposobljen za samostalnu analizu problema, te za koncipiranje i realizaciju istraživanja u oblasti sajber psihologije.

Sadržaj predmeta

Metodologija naučno istraživačkog rada u oblasti sajber psihologije. Pregled otvorenih istraživačkih problema. Analiza najznačajnijih radova. Metode istraživanja u sajber psihologiji. Sajber prostor kao ekstenzija ljudske psihe. Arhitektura i funkcionisanje sajber prostora. Specifičnosti onlajn komunikacije. Onlajn disinhibicioni efekat. Onlajn identitet i selfkoncept. Samoprocena i društveni mediji. Dinamika grupe u sajberprostoru, virtuelne zajednice. Zavisnost od Internet tehnologija i mentalno zdravlje. Gubitak privatnosti, big data analitika. Virtuelna realnost i računarske igre. Tehnohumanizam. Psihologija veštačke inteligencije. Sajberpsihologija u pametnim okruženjima. Zloupotreba putem Interneta. Sajber forenzika, sajber kriminal i sajber sigurnost. Sajber psihologija i komunikacija u e-trgovini, e-zdravstvu, digitalnom marketingu i na društvenim medijima. 

Metode izvođenja nastave

Predavanja. Diskusija. Studije slučaja. Mentorski rad. Samostalan istraživački rad studenata. Elektronsko obrazovanje

Literatura

  1. Connolly, I., Palmer, M., Barton, H., Kirwan, G. (Eds.). (2016). An Introduction to Cyberpsychology. London: Routledge,
  2. Attrill, A.& Fullwood, C. (Eds.) (2016). Applied Cyberpsychology: Practical applications of cyberpsychological theory and research. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  3. Attrill, A. (Ed.). (2015). Cyberpsychology. Oxford: Oxford University Press
  4. Norman, K (2017). Cyberpsychology: An Introduction to Human/Computer Interaction. New York: Cambridge University Press.
  5. Whitty, M., & Young, G. (2017). Cyberpsychology: The Study of Individuals, Society and Digital Technologies. Hoboken: Wiley.
  6. Parsons, T. (2019). Ethical Challenges in Digital Psychology and Cyberpsychology. New York: Cambridge University Press
  7. Vujošević, D., Kovačević, I., & Vujošević-Janičić, M. The learnability of the dimensional view of data and
    what to do with it Aslib Journal of Information Management. 71(1), 38-53, 2019.
  8. Gligorić, N., Uzelac, A., Krčo, S., Kovačević, I., & Nikodijević, A. Smart classroom system for detecting level of interest a lecture creates in a classroom, Journal of Ambient Intelligence and Smart Environments, 7(2), 271-284, 2015
  9. Kovačević, I., Minović, M., Milovanović, M., Ordonez de Pablos, P., Starcević, D. Motivational aspects of different learning contexts: “My mom won`t let me play this game”, Computers in Human Behavior,
    29(2), 354-363, 2013